Kontakt z nami : tel. 505-188-035
e-mail: poczta@dobra-muzyka.pl

ZESPÓŁ MUZYKI DAWNEJ

9gZesp├│┼é viol da gamba tworzony jest przez trzech zdolnych muzyk├│w-absolwent├│w i stypendyst├│w uczelni muzycznych w Polsce, Holandii oraz we Francji. Wszyscy arty┼Ťci s─ů specjalistami w wykonywaniu muzyki dawnej na instrumentach historycznych i tworz─ů tzw. consort viol, a wi─Öc zesp├│┼é, kt├│rego wszyscy cz┼éonkowie graj─ů na violach da gamba.

Viola da gamba by┼éa niezwykle popularna w ca┼éej Europie w epoce renesansu i baroku, ale jeszcze w epoce klasycyzmu cieszy┼éa si─Ö sporym zainteresowaniem. Te trzy epoki to prawie 300 lat, na przestrzeni kt├│rych powsta┼é ogromny i bardzo zr├│┼╝nicowany repertuar, kt├│ry w Polsce jest obecnie praktycznie nieznany.

Od samego pocz─ůtku viola by┼éa uwa┼╝ana za instrument ÔÇ×kr├│lewskiÔÇŁ tzn. taki na kt├│rym wysoko urodzeni mogli gra─ç bez uszczerbku dla ich godno┼Ťci (w owych czasach by┼éo nie do pomy┼Ťlenia, ┼╝eby ksi─ů┼╝─Ö b─ůd┼║ kr├│l gra┼é na instrumentach takich jak np. skrzypce czy flety ÔÇô te uznawane by┼éy za instrumenty niegodne szlachetnie urodzonych). Grano na dworach Anglii, W┼éoch, Niemiec, Hiszpanii i Francji. Niezwykle ciep┼ée, lekko ÔÇ×nosoweÔÇŁ, intryguj─ůce brzmienie violi (kt├│re, doda─ç trzeba, nie znajduje ┼╝adnego odpowiednika we wsp├│┼éczesnym instrumentarium), wype┼énia┼éo zimne i nieco mroczne komnaty kr├│lewskie. Gra┼é podobno kr├│l Henryk VIII, grali dworzanie Ludwika XIV, gra┼éy tak┼╝e c├│rki jego nast─Öpcy ÔÇô Ludwika XV. W Polsce na sopranowej odmianie tego instrumentu gra┼é kr├│l Stanis┼éaw Leszczy┼äski (kopia oryginalnej violi kr├│la, kt├│ra przechowywana jest w Muzeum Czartoryskich w Krakowie, znajduje si─Ö w posiadaniu zespo┼éu).

Du┼╝ym zainteresowaniem cieszy┼éy si─Ö tak┼╝e tzw. consorty viol, a wi─Öc, rzec mo┼╝na, ÔÇ×ch├│ryÔÇŁ, kt├│rych cz┼éonkowie grali na violach da gamba w r├│┼╝nych rozmiarach (viole sopranowe, altowe, tenorowe i basowe). Taki consort by┼é jednym z ulubionych sposob├│w sp─Ödzania wolnego czasu zar├│wno przez szlachetnie urodzonych, jaki i zamo┼╝niejsze mieszcza┼ästwo.

Celem zespo┼éu jest popularyzacja violi da gamba oraz rzadko w naszym kraju wykonywanej muzyki gambowej.  Cz┼éonkowie consortu chc─ů da─ç mo┼╝liwo┼Ť─ç poznania tego fascynuj─ůcego instrumentu jak najszerszej rzeszy mi┼éo┼Ťnik├│w muzyki. Podczas koncert├│w, dzi─Öki komentarzom s┼éownym, arty┼Ťci zwracaj─ů r├│wnie┼╝ szczeg├│ln─ů uwag─Ö na szeroki kontekst historycznoÔÇôkulturowy, w jakim istnia┼éa viola da gamba (Rolland Romain twierdzi┼é, ÔÇ×┼╝e potrzebny jest ┼éuk s┼éowa, aby strza┼éa muzyki mog┼éa przenikn─ů─ç do serc s┼éuchaczyÔÇŁ). Dzi─Öki dawnej praktyce wykonawczej po┼é─ůczonej z wra┼╝liwo┼Ťci─ů artyst├│w zamieszkuj─ůcych wiek XXI, muzycy nie tyle chc─ů ÔÇ×odtwarza─çÔÇŁ dzie┼éa dawnych mistrz├│w, co je ÔÇ×kreowa─çÔÇŁ, pokazywa─ç ile dobrych emocji i rado┼Ťci mog─ů one przynie┼Ť─ç dzisiejszemu odbiorcy muzyki.

Zesp├│┼é powsta┼é jesieni─ů 2010 roku. Posiada siedem viol da gamba w r├│┼╝nych rozmiarach
(dwie viole sopranowe, viola altowa, viola tenorowa oraz trzy viole basowe).

W jego repertuarze znajduj─ů si─Ö utwory takie jak:
2g

Anonim- Tria z czas├│w Szekspira

Anonim- Fantasia à 3

Mr. Chetwoode- Fantasy à 3

T. Lupo (1571- 1627)- Fantasianr 26

O. Gibbons (1583- 1625)- Fantasia nr 1

E. Blankes (1586- 1638)- Fantasia

J.M. Nicolai (1629- 1675)- Ciaconi

Daniel Speer (1636- 1707)- Sonata I i Sonata II na trzy fagoty- transkrypcja na trzy viole da gamba etc...

Multimedia